درس‌های بازاریابی رویداد پرتاب فالکون هوی – آینده سازان




۲۴ام بهمن ۱۳۹۶ فیزیک

پرتاب موشک فالکون هوی شرکت اسپیس ایکس، صرفاً یک گام علمی هیجان‌انگیز نبود؛ بلکه نبوغ بالای ایلان ماسک درون زمینه‌ی بازاریابی را نیز نشان می‌داد.

پرتاب موشک فالکون هوی اسپیس ایکس، از برخی جهات موفقیتی فوق‌العاده بود. ولی یکی از جوانبی که سبب شد این رویداد، تا این حد تأثیرگذار باشد، نبوغ بازاریابی اين بود.

درون همین لحظه، رودستر تسلای شخصی ایلان ماسک، با یک راننده‌ی مصنوعی به نام استارمن که لباس فضانوردان را هم به تن دارد، درون فضا درون حال حرکت هست. روی داشبورد خودرو پیام جالبی نوشته‌ شده: «وحشت نکن». یک نسخه از «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» نیز درون جعبه‌ی داشبورد گنجانده‌ شده هست و برای تکمیل این تصویر، آهنگ Space Oddity دیوید بوی از رادیوی خودرو پخش می‌شود.

تمامي‌ی این جزئیات، درواقع دسترس‌ی کاربردی از یکی از مهم‌ترین مفاهیم بازاریابی هست: ارزش ویژه‌ی برند.

ارزش ویژه‌ی برند (Brand Equity) مفهومی مهم هست که می‌کوشد یک ارزش مالی واقعی را به برند نسبت دهد. چهار عنصر کلاسیک ارزش برند عبارت‌اند از:

  • آگاهی از برند
  • درک و شناخت کیفیت برند
  • وفاداری برند
  • تداعی برند

به‌عنوان‌ مثال، نام، لوگو و شعار برند نایک، از ارزش مالی و بازاریابی بی‌نظیری برخوردار هست. به عبارتی، برند نایک با ارتقاء سطح آگاهی مصرف‌کنندگان از کیفیت محصولات، کسب وفاداری آنان و همچنین برقراری ارتباطات مثبت با مخاطبان خود، موفق شده هست از رقبای خود پیشی بگیرد و یک دارایی مالی کلان خلق کند.

حالا برند تسلا، اسپیس ایکس و حتی برند شخصی کارآفرین اين‌ها، یعنی «ایلان ماسک»، با پرتاب موشک فالکون هوی، ارزش بسیاری بیشتری پیداکرده هست.

بیایید موفقیت تسلا رودستری را که همراه با استارمن و آهنگ دیوید بوی درون حال چرخش درون فضا هست، درون دو عنصر اصلی ارزش ویژه‌ی برند بررسی کنیم.

 Tesla Roadster Into Space

نقش ارتباطات وب سايت‌ای درون فرآیند آگاهی از برند

اسپیس ایکس و تسلا، به کمک پوشش وسیع وب سايت‌ای از تصاویر رودستر معلق درون فضا، دقت جهان را به سمت خود جلب کردند و سطح آگاهی از برندشان را به‌شدت بالا بردند. بسیاری از افرادی که پیش‌ازاین هیچ اطلاعی از نرم افزار‌های شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس یا خود ایلان ماسک نداشتند، حالا به‌خوبی این نام‌ها را به یاد می‌آورند. فکر می‌کنید اگر از یک جوان امروزی، سؤالی درون مورد سفر فضایی بپرسید؛ پاسخ شما را با کلمه‌ی کلیدی «ناسا» خواهد داد؟ خیر. جواب او مسلماً ایلان ماسک یا اسپیس ایکس هست. بله، مأموریت بازاریابی به‌خوبی به پایان رسیده هست.

اسپیس ایکس مرتباً فیدهای زنده‌ای از این رویداد به اشتراک می‌گذارد که واقعاً آگاهی عمومی را بالاتر می‌برد. وقتی می‌بینیم که بسیاری از وب‌سایت‌ها ازجمله یوتیوب، این فیدهای زنده را هم‌زمان پخش می‌کنند، متوجه می‌شویم که اسپیس ایکس از روابط عمومی (PR) رایگان عظیمی نیز بهره می‌برد.

کارآفرینان می‌توانند از استراتژی‌های فوق، به نکته‌ی مهمی پی ببرند: ارتباطات قوی با وب سايت‌ها و حتی ارائه‌ی منابع رایگان به اين‌ها (مثل فیدهای لایو) قطعاً به برند شما کمک می‌کند.

به‌علاوه شرکت شما همیشه باید اقدامات جالب و هیجان‌انگیز خود را با وب سايت‌ها به اشتراک بگذارد. محتوایی که وب سايت‌ها منتشر می‌کنند، می‌تواند درون ارتقاء برند شما نقش مهمی بازی کند. درون حال حاضر منابع آنلاین بسیاری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند محتوای مناسبی برای وب سايت‌ها آماده کنید. شما باید به‌طور منظم با وب سايت‌ها درون ارتباط باشید و محتوای سنجیده‌ی خودتان را برای اين‌ها ارسال کنید. هرزمانی که کسب‌وکارتان یک رویداد خاص درون پیش دارد، از فرصت دسترس کنید و اطلاع‌رسانی کاملی درون مورد مراسم مذکور داشته باشید. این امر آگاهی از برند شما را تقویت می‌کند.

Elon Musk

تداعی مثبت برند، ارزش کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد

نقش رویداد پرتاب فالکون درون تداعی نام‌های اسپیس ایکس، تسلا و ماسک، ورای یک کنجکاوی سرگرم‌کننده بود. بله، عده‌ای هنوز هم جوانب منفی ماجرا را به خاطر می‌آورند؛ مثل از دست دادن مدار مریخ. عده‌ای هم تمامي‌ی این اتفاقات را صرفاً به چشم یک آزمایش مهارت و شجاعت می‌بینند.

بااین‌حال اکثر مردم، پرتاب فالکون را یک لحظه‌ی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده درون تاریخ می‌دانند. تأثیری که دقیقاً به معنی تداعی مثبت برند هست و ارزش شرکت را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

تصور یک خودروی معلق درون فضا که درون حال پخش موسیقی هست، تا چه حد می‌تواند سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد؟ درعین‌حال نمی‌توان فراموش کرد که موفقیت تکنیکی پرتاب موشک و رها شدن رودستر؛ نقشی کلیدی درون این تداعی مثبت بازی می‌کرد. همان‌طور که می‌دانیم، دو بوستر موشک با موفقیت فرود آمدند و مجدداً قابل‌دسترس هستند. رکورد سنگین بازدیدکنندگان پخش آنلاین، نویدبخش آینده‌ی روشن صنعت پروازهای فضایی خصوصی هست.

تداعی مثبت برند، ارزش یک کسب‌وکار را افزایش می‌دهد و شما باید این استراتژی را درون نرم افزار‌های آتی شرکتتان لحاظ کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمامي تراکنش‌ها و حرکات، تبلیغات و ارتباطات شما، سبب می‌شود تصویر برندتان درون ذهن مردم ماندگارتر شود. درون این راستا باید به نکات ساده نیز دقت کنید. آیا تعاملات بخش پشتیبانی محصولات شرکت شما، روی خدمت به مشتریان متمرکز شده هست؟ آیا مزایای رایگانی برای کمک به مشتریان (و حتی جامعه) درون نظر گرفته‌اید؟ آیا تبلیغات شرکتتان، تداعی مثبتی درون ذهن بینندگان به وجود می‌آورد؟

شک نداشته باشید که دقت به زوایای مختلف ارزش ویژه‌ی برند، مزایای بی‌شماری برای کسب‌وکارتان به همراه خواهد داشت.


مطالب پیشنهادی