يک راه جديد براي مبارزه با استرس – آینده سازان




۲ام بهمن ۱۳۹۶ فیزیک

یک راه جدید برای مبارزه با استرس

یک راه جدید برای مبارزه با استرس

این روزها درون سر کلاس درس، بیش از هر کلمه‌ای، واژه « استرس» را می‌شنویم؛ اين هم از زبان دانش‌آموزانی که معتقدند به دلیل استرس نمی‌توانند توانمندی‌های خود را ارائه دهند. این مسئله درون امتحان‌های پایان ترم و به ویژه درون امتحان سراسری بیشتر به چشم می‌خورد؛ درون نگاه داوطلبانی با چهره‌ای نگران، دستانی یخ کرده و قلبی چنان تپنده که گویی می‌خواهد از قفسه سینه فرار کند! متاسفانه  میزان استرس برخی از داوطلبان، تا حدی هست که سر جلسه امتحان دچار حالت تهوع می‌شوند و نمی‌توانند به سوال‌ها پاسخ دهند.

چه باید کرد؟ با این استرسی که می‌تواند دقت و تمرکز را بشدت کاهش دهد و روی نتیجه امتحان تاثیر منفی قابل ملاحظه‌ ای بگذارد‌، چگونه می‌توان مقابله نمود؟

«کلی مک گونیگال» استاد روان‌شناسی دانشگاه استنفورد و متخصص روان‌شناسی سلامت، بهترین راه را برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، پذیرفتن و حتی مفید دانستن استرس می‌داند.

وی درون این باره می‌گوید: «‌هنگام استرس زیاد، قلب شما به تپش می‌افتد و سریع‌تر نفس می‌کشید؛ حال اگر شما از این حالت واهمه داشته باشید، رگ‌هایتان منقبض می‌شود و می‌تواند موجب  مشکلات  جبران ناپذیری مانند بیماری‌های قلبی عروقی شود؛ ولی اگر دقت داشته باشید که تپش قلب و تنفس سریع سبب می‌شود که اکسیژن بیشتری به مغز شما برسد، بدنتان آمادگی  پذیرش این تغییر و تحول را خواهد داشت و رگ‌هایتان منقبض نخواهد شد. شما همان تپش قلب را خواهید داشت، ولی عروق خونی درون حالت عادی باقی می‌ماند، و درون واقع اتفاقی که می‌افتد خیلی شبیه لحظاتی هست که لذت و شجاعت را تجربه می‌کنید؛ درون نتیجه بی قراری‌تان کمتر می‌شود و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید.‌»

این استاد دانشگاه استنفورد می‌گوید: «درون یک تحقیق علمی درون آمریکا، سی هزار انسان بزرگسال درون طی هشت سال مورد بررسی قرار گرفتند. افرادی که استرس خیلی زیادی را درون سال گذشته تجربه کرده بودند، ۴۳ درصد افزایش خطر مرگ داشتند؛ ولي این فقط شامل کسانی می‌شد که باور داشتند که استرس برای سلامتی آنها زیان آور هست؛ ولی کسانی که استرس زیادی را تجربه کرده بودند، ولی عقیده‌ای بر مضر بودن استرس نداشتند، کمترین ریسک مرگ و میر را داشتند. ریسک مرگ و میر این افراد، حتی کمتر از کسانی بود که استرس نسبتاً کمی را درون سال گذشته تجربه کرده بودند.»

وی درون ادامه می‌گوید: «اگر ذهنیتتان را نسبت به استرس عوض کنید، می‌توانید پاسخ بدنتان را هم به استرس تغییر دهید. باید هر وقت دچار استرس زیاد می‌شوید، به خود بگویید این بدن من هست که دچار تغییر حالت فیزیکی شده هست، و اکنون با این تغییرات فیزیکی به من کمک می‌کند تا از بنابراين چالش موجود برآیم.‌»

Tags


مطالب پیشنهادی