4 پیشنهاد برای تعدیل معضل کنکور سراسری




۲ام بهمن ۱۳۹۶ فیزیک

کارگروه آموزشی سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت درون گزارشی که رونوشت اين به وزاری علوم، آموزش و پرورش و همچنین رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ارسال شده هست با اشاره به مسائل متعدد مطرح شده درون زمینه حذف کنکور و تبعات پیش بینی نشده اين، تاکید کرده ضمن جلوگیری از سواستفاده های عده ای، نسبت به اصلاح روش جاری و جایگزینی شیوه های جدید به نحو مطلوب اقدام گردد.



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

درون این گفته با اشاره به تاریخچه برگزاری کنکور درون ایران و برررسی مقاطع مختلف برگزاری کنکور درون دهه های بنابراين از انقلاب بخصوص درون دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸ که سبب بوجود آمدن معضلی برای داوطلبان و خانواده های آنها شده بود به بررسی طرح جایگزینی کنکور با امتحانات تشریحی پرداخته ودر نهایت با ارائه راهکارها و پیشنهاداتی متذکر شده که می توان با تدابیری معضلات کنکور را تعدیل کرد.

به گفته الف،‌ متن کامل گفته کارگروه آموزشی دیده بان شفافیت و عدالت درباره وضعیت کنکور سراسری درون ایران و تبعات احتمالی حذف اين درون ادامه می آید.

************************************

تاریخچه

درون دهه سی، رو آوردن داوطلبان به رشته‌هایی خاص، منجر به برگزاری مسابقه ورودی درون تعدادی از دانشکده‌های دانشگاه تهران شد. ابتدا دانشکده پزشکی تهران که زودتر از سایر دانشکده‌ها با فزونی داوطلب نسبت به ظرفیت، روبه‌رو شده بود، اقدام به برگزاری امتحانات ورودی کرد و سپس دانشکده‌های حقوق و فنی نیازمند برگزاری امتحان ورودی شدند.

درون سال ۱۳۴۱، نظارت بر آموزش عالی و هماهنگی امور دانشگاه‌ها به شورای مرکزی دانشگاه‌ها واگذار شد. درون آغاز سال ۱۳۴۲ اجرای مسابقه ورودی بر عهده هیات دوگانه نظارت و اجراییه مسابقات ورودی دانشگاه‌ها قرار گرفت و نخستین مسابقه ورودی سراسری دانشگاه‌ها درون سال ۱۳۴۲ برگزار شد.

با افزایش شمار دانشگاه‌ها، وزارت علوم و آموزش عالی، برای هماهنگ کردن مدیریت دانشگاه‌ها ‌تاسیس شد. این وزارت درون بهمن‌ماه ۱۳۴۷ مرکز امتحان‌شناسی را با هدف جلوگیری از اتلاف وقت داوطلبان و نیز یکسان‌سازی و عینی نمودن امتحانات بنا نهاد و درون سال ۱۳۴۸ مسابقات ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صورت متمرکز و سراسری برگزار شد که می‌توان اين را نخستین دوره برگزاری کنکور سراسری دانست. درون این امتحان ۷۰۰,۴۷ نفر شرکت داشتند و داوطلبان می‌توانستند از بین ۳۰ رشته تحصیلی درون ۱۲ مرکز آموزشی، ۱۰ رشته را با دقت به نوع مدرک پایان متوسطه و شرایط پذیرش دانشگاه‌ها و نیز میزان علاقه خود گزينش کنند.

درون سال ۱۳۵۴ با افزایش تعداد متقاضیان ورود به آموزش عالی، تشکیلات سازمان سنجش آموزش کشور آغاز به کار کرد.

بنابراين از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین امتحان سراسری درون سال ۱۳۵۸ به دو روش متمرکز و نیمه متمرکز و بدون شرط سنی برگزار شد. به دلیل انقلاب فرهنگی درون برگزاری کنکور سراسری وقفه افتاد و درون سال ۱۳۶۱ امتحان سراسری فقط برای رشته‌های پزشکی، فنی – مهندسی، کشاورزی و معارف اسلامی برگزار شد و از سال ۱۳۶۲ به شکل جامع و برای تمامي رشته‌ها برگزار شد.

بر پایه مصوبه ۳۰۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی درون سال ۱۳۷۲، سازمان سنجش موظف به ارائه نرم افزار‌ای درون جهت بهبود و ارتقای امتحان ورود به دانشگاه‌ها شده بود که مغفول ماند. افزایش زادوولد درون اوایل انقلاب، منجر به انفجار جمعیت داوطلبان کنکور درون اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد گشت و مشکلاتی به وجود آمد که به معضلات کنکور معروف شد. مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۸۰ به طور جدی به بررسی و تحقیق درون این خصوص اقدام نمود. نهایتاً طرح «نظام پذیرش دانشجو» درون سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید و دولت موظف شد تا پایان نرم افزار چهارم توسعه یا حداکثر تا سال ۱۳۹۰، کنکور را به طور کامل حذف نماید و سوابق تحصیلی را جایگزین نتایج کنکورکند. این قانون به دلیل منطبق نبودن بر واقعیات تا سال ۱۳۹۱ اجرا نشد و درون سال ۱۳۹۲ این قانون (معروف به قانون حذف کنکور) رسماً لغو شد.

(ماده ۱۱ ـ قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۳۰/۶/۱۳۹۲: از زمان لازم الاجراء شدن این قانون، قانون پذیرش دانشجو درون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۹/۸/۱۳۸۶ به جز احکام مرتبط مذکور درون ماده (۲۰) قانون نرم افزار پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران درون زمان اجرای نرم افزار لغو می‌گردد.)

درون سال ۱۳۹۲ «طرح سنجش و پذیرش دانشجو» با همان فلسفه ولی با این شرط که واقع‌گرایانه و قابل‌اجرا باشد، به تصویب رسید. بر پايه این قانون، همیشه درصدی (حداکثر ۱۵ درصد) از پذیرش دانشگاه‌ها وابسته به نمره کنکور خواهد ماند؛ زیرا با وجود تقاضای بالا برای ورود به برخی رشته – محل‌های خاص، همیشه برگزاری یک امتحان سراسری از نوع گزینشی ضروری هست.

ماده ۵ ـ پذیرش دانشجو درون دانشگاه‌ها به روش ظرفیت رشته ـ محل و تقاضای داوطلبان بر پايه «سابقه تحصیلی» یا «سابقه تحصیلی و امتحان (عمومی یا عمومی ـ اختصاصی)» صورت می‌گیرد.

تبصره ۴ ـ درون پذیرش دانشجو تاثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی هست و بنابراين از پنج سال حداقل هشتادوپنج درصد (۸۵%) ظرفیت پذیرش دانشجو درون کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.

مقدمات اجرای این قانون که برگزاری امتحانات نهایی استاندارد و سراسری درون سه سال پایانی دبیرستان باشد، عملی نشد. با این حال فشارها بر سازمان سنجش بابت تعلل درون حذف کنکور شدت یافت. سازمان سنجش، برای پاسخ دادن به این انتظارها، درون اقدامی بدون محمل قانونی، از سال ۱۳۹۰، معدل امتحانات نهایی سال سوم را با تاثیر مثبت، درون نتیجه کنکور اعمال نمود که ضرری به کسی وارد ننمود و با اعتراضی مواجه نشد ولی درون سال ۹۳ و ۹۴ درون حالی که همچنان وزارت آموزش و پرورش هیچ اقدامی برای برگزاری امتحانات نهایی درون سه یا چهار سال آخر متوسطه نکرده بود، برای نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان، بیست‌وپنج درصد تاثیر قطعی درون نظر گرفته شد درون حالی بر پايه قانون، نمرات یک سال تحصیلی نمی‌توانست گواه سابقه تحصیلی داوطلب باشد.

ماده ۳ طرح نظام پذیرش دانشجو سال ۸۶: نمرات دانش آموزان از دروس اصلی و تخصصی درون امتحان‌های نهـایی کشـوری درون سه سـال آخـر متوسـطه (شـامل دوره پـیش دانشـگاهی) یکـی از معیارهـای پذیرش دانشجو خواهد بود. سهم هریک از دروس درون پایه‌های تحصیلی و سـازوکار اجرایـی اين توسط کمیته سنجش تعیین خواهد شد

ماده ۱ ـ قانون سنجش و پذیرش دانشجو درون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور سال ۹۲:

اصطلاحات به کار رفته درون این قانون به شرح زیر تعریف می‌شوند:

الف ـ سابقه تحصیلی: نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه هست که امتحانات اين مـطابق اصول سنجش و انـدازه گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

بنابراين از شکایت فاطمه کریمی درون ۱۵/۱۰/،۹۴ دیوان عدالت اداری مصوبه اجرایی شورای سنجش و آموزش را خلاف قانون و باطل اعلام کرد و این حکم درون پانزده اسفند ۹۴ رسماً به رئیس محترم سازمان سنجش ابلاغ شد و بنابراين از کش‌وقوس‌های بسیار میزان تاثیر معدل به ۲۵ درصد مثبت بازگشت و تاکنون ادامه دارد.

· تحلیل وضعیت پیش از کنکور

افزایش محصلینی که مایل به ادامه تحصیل درون رشته‌های خاص بودند، موجب شد که دانشکده‌های پزشکی، حقوق و فنی پیش از سایر دانشکده‌ها اقدام به برگزاری امتحان ورودی نمایند.

با افزوده شدن بر شمار دانشگاه‌های کشور، امکان حضور یک فرد درون تمامي‌ی امتحان‌های ورودی دانشکده‌های گوناگون، وجود نداشت و این امر شکایاتی را پدید آورد که منجر به برگزاری امتحان یکپارچه و سراسری درون سال ۱۳۴۲ شد.

تحلیل:

۱ ـ از همان آغاز فعالیت دانشگاه‌ها رشته‌هایی خاص به وجود آمد که درون آنها تعداد داوطلبان بیش از ظرفیت پذیرش بود.

۲ ـ برگزاری امتحان ورودی دانشکده‌ها، لازمه‌ی برقراری عدالت بود تا روابط، جایگزین ضوابط نشود.

۳ ـ برگزاری امتحان سراسری درون جهت عدالت آموزشی و برخورداری یکسان محصلان تمامي نقاط کشور از امکانات پراکنده آموزش عالی بود.

· تحلیل وضعیت بنابراين از برگزاری کنکور

پیش از انقلاب و تا اواسط دهه شصت، کنکور مانند امتحانات نهایی یک واقعیت پذیرفته شده بود و معضل آموزشی یا اجتماعی تلقی نمی‌شد ولی از اواخر دهه شصت و به‌ویژه اوایل دهه هفتاد به علل زیر کنکور معضل قلمداد شد:

۱ ـ نسل حاصل از انفجار جمعیتی اوایل انقلاب به سن کنکور رسیده بود.

۲ ـ ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به‌ویژه درون رشته‌های پرطرفدار افزایش چندانی نیافته بود.

۳ ـ با پایان یافتن جنگ تحمیلی، حدود پنجاه درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها به سهمیه‌های ارگان‌های دولتی اختصاص پیدا کرده بود.

این سه عامل موجب شد که هر سال علاوه بر افزوده شدن بر شمار داوطلبان اصلی، ده‌ها هزار نفر بازمانده از ورود به دانشگاه‌ها به جمع داوطلبان کنکور سال بعد افزوده شود تا جایی که درون سال ۱۳۸۱ شمار داوطلبان کنکور به حدود ۱٫۵۰۰٫۰۰۰نفر رسید درون حالی ظرفیت پذیرش دانشجو درون مراکز آموزش عالی ۱۷۰٫۰۰۰بود. عوارض زیانبار این فرایند عبارت بودند از:

۱ ـ پدید آمدن نسلی موسوم به پشت کنکوری‌ها که فشارهای روحی و جسمی بسیاری بر آنها وارد بود و این فشارها به خانواده و اطرافیان این جوانان سرایت می‌نمود و درنتیجه بخش معناداری از جامعه را با مشکل روبه‌رو می‌ساخت.

۲ ـ ترس خانواده‌ها از ماندن فرزندشان درون پشت کنکور، سبب شد که هول و ولای کنکور از سال آخر دبیرستان به سال‌های پایین‌تر رسوخ کند و خانواده‌ها از دوره راهنمایی فرزندان خود را به کسب مهارت برای موفقیت درون کنکوری تشویق کنند.

۳ ـ بازاری با چند میلیون مشتری برای محصولات کمک‌رسان به قبولی درون کنکور به وجود آمد که علاوه بر معلمان و مولفان واقعی، عده‌ای سودجو را نیز به سوی خود جذب نمود که آرام آرام وجه غالب فعالان این بازار شد.

۴ ـ شکاف مالی شدیدی میان معلمان فعال درون عرصه کنکور و معلمان مدارس، شکل گرفت که ناخواسته اغلب معلمان مدارس را به این سو سوق داد که به آموزش خود وجهه‌ای کنکوری ببخشند.

تحلیل: اشکالات چهارگانه یادشده همگی از عوارض عوامل سه‌گانه فوق هستند و هیچ‌یک ربطی به برگزاری یک امتحان سراسری استاندارد ندارند. درون اینجا، آشکارا مسئولان و قانون‌گذاران دچار اشتباه شده، به جای رفع یا تعدیل عوامل معضل، کنکور را عامل این معضلات پنداشتند و تصمیم به حذف اين گرفتند که به ادامه یافتن معضلات انجامید.

· تحلیل وضعیت کنونی کنکور

هر سه عامل معضل‌آفرین یادشده، درون حال حاضر کمرنگ شده هست:

۱- با تغییر هرم جمعیتی، تعداد داوطبان امتحان سراسری از سال ۸۲ به این سو، سیر نزولی داشته هست به گونه‌ای که درون سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ به زیر یک میلیون نفر رسیده هست.

۲ ـ ظرفیت پذیرش شرکت‌کنندگان درون امتحان سراسری به شکل چشمگیری افزایش یافته و از مرز ۰۰۰,۷۰۰ نفر گذشته هست؛ یعنی حدوداً تعداد داوطلبان با تعداد صندلی‌های دانشگاهی برابری می‌کند. علاوه بر این، دانشگاه آزاد نیز حدود ۰۰۰,۰۰۰,۵ نفر ظرفیت جذب دانشجو دارد و این افزایش چشمگیر ظرفیت، سبب خالی ماندن بسیاری از صندلی‌ها درون مراکز آموزش عالی شده هست.

۳ ـ تا سال ۹۵ کمتر از ۲۰ درصد صندلی‌ها را دارندگان سهمیه‌های دولتی پر می‌‌‌نمودند که با تصویب و اجرای طرح ۵% درون سال ۱۳۹۶، به حدود ۳۰% افزایش یافت ولی همچنان درون مقایسه با دهه هشتاد، نسبت بیشتری به داوطلبان آزاد تعلق می‌گیرد.

دقت: درون سا ۱۳۹۶ بیش از ۸۰% رشته ـ محل‌های مراکز آموزش عالی، بدون تاثیر نتایج کنکور و به شکل آزاد یا فقط با دقت به نمرات امتحان نهایی پر شده هست و این میزان درون سال ۱۳۹۷ به ۸۵ درصد مصوب درون قانون سنجش و پذیرش دانشجو خواهد رسید.

تحلیل:

متاسفانه عدم تناسب شدیدی میان تعداد داوطلبان و ظرفیت پذیرش درون رشته ـ محل‌های خاص به وجود آمده هست. معضل واقعی، هجوم فزاینده جوانان به سوی رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی و چند رشته درآمدزای دیگر هست به گونه‌ای که نسبت داوطلبان رشته تجربی از ۳۶% درون سال ۸۹ به ۶۲% کل داوطلبان درون سال ۹۶ رسیده هست و به پیدایش نسل جديد‌ای از پشت کنکوری‌ها درون سه سال اخیر انجامیده هست. درون سایر گروه‌های آزمایشی رقابت بیشتر بر سر قبولی درون شهرهای بزرگ و دانشگاه‌های معتبر هست نه رشته‌های خاص.

دلایل این پدیده

۱-اقتصادی: درآمد قابل قبولِ میانگین ماهی ده میلیون تومان که فعلاً برای داوطلبان رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی متصور هست، مهمترین انگیزه هجوم به سوی رشته تجربی و بی‌توجهی به سایر رشته‌ها هست.

۲-اجتماعی: سطح بالاتر دسترسی به امکانات فرهنگی و روابط اجتماعی، درون شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران، تمایل شدیدی به قبولی درون چند دانشگاه معروف به وجود می‌آورد که این مشکل درون کشورهایی با وسعت جغرافیایی کمتر نظیر ژاپن، فنلاند یا سوئد بسیار کمتر هست. کالج‌های منطقه‌ای درون کشوری مانند آمریکا نقش تامین کننده متخصصان بومی را به عهده دارند و مورد استقبال جوانان هر ناحیه قرارمی گیرند ولی درون ایران این دانشگاه‌های محلی که درون قالب دانشگاه‌های آزاد یا غیرانتفاعی و حتی دولتی فعال هستند، نیازهای فرهنگی و اجتماعی جوانان را تامین نمی‌کنند و از عطش راه‌یابی به دانشگاه‌های بزرگ درون شهرهای بزرگ نمی‌کاهند.

۳- فرهنگی: رقابت علمی و دست یافتن به افتخارات علمی و فرهنگی، درون ایران سابقه دیرینه دارد که ولي این واقعیت را باید به چشم یک فرصت دید و برای بروزش راه‌های متنوع‌تری اندیشید.

· تحلیل وضعیت درون صورت حذف کنکور

با توضیحات یادشده، منطقاً حذف کنکور تا برطرف شدن عوامل ایجاد کننده اين ممکن نیست و فقط امکان تعدیل یا جایگزینی اين وجود دارد. حذف کنکور نمی‌تواند هیچ یک از عوامل پیدایش معضلات فعلی آموزش و پرورش و مشکلات روحی و جسمی داوطلبان و خانواده‌هایشان را کاهش دهد ولی زمینه‌ساز بروز مشکلات جديد‌ای می‌شود که عبارتند از:

۱ ـ امکان جایگزینی روابط به جای ضوابط درون پذیرش دانشجویان درون رشته ـ محل‌های پرطرفدار و همچنین ظهور پدیده ارتشا و صندلی فروشی و تخلفات گسترده دیگر درون وزارت علوم و بهداشت و آموزش پزشکی.

۲ ـ بروز اعتراضات گسترده که نمونه‌های کوچک اين درون دو سال اخیر مشاهده شد و ناشی از عدم اعتماد جامعه به سالم بودن فرایند گزینش داوطلبان بر پایه نمرات مدرسه‌ای یا سهمیه‌های خاص هست. درون آخرین نظرسنجی‌های سازمان سنجش، حدود هشتاد درصد داوطلبان، کنکور را عادلانه‌ترین ابزار برای گزینش دانشجو می‌دانستند. نظرسنجی دیگری درون بخش خصوصی نیز موید همین امر بود.

· بررسی طرح جایگزینی کنکور با امتحانات تشریحی

با دقت به بررسی‌های به عمل آمده، میزان حافظه محوریِ تست‌های کنکور درون سالیان اخیر کاهش یافته و از نظر سنجش سطوح مختلف یادگیری، تست‌های امتحان سراسری باوجود ایرادات بسیار، درون مقایسه با امتحانات نهایی، از نمره بسیار بالاتری برخوردار هستند.

تجربه سال‌های ۹۳ و ۹۴ نشان ‌داد که نتایج نمرات امتحان نهایی که آزمونی حدنصابی هست با نتایج کنکور سراسری که آزمونی رقابتی هست، قابل ادغام نیست و ناعدالتی و بالتبع اعتراضات شدیدی را موجب می‌شود. دلایل ریاضی واضحی برای این عدم تجانس وجود دارد به‌ویژه وقتی نتایج به نمره تراز تبدیل می‌شوند. بنابراین یا باید به همین ۸۵% پذیرش بدون کنکور بسنده‌کرد و رقابت اين ۱۵ درصد از داوطلبان رشته ـ محل‌های خاص را به نتایج امتحان سراسری سپرد و یا درون فرایندی چند‌ساله به گسترش سال‌های برگزاری امتحانات نهایی (دست کم درون سه سال پایانی دوره متوسطه) پرداخت تا نمرات اين جایگزین نتایج کنکور سراسری شود؛ ولی این امر معضلاتی حادتر از کنکور را به دنبال خواهد داشت که عبارتند از:

۱ ـ گستره زمانی و مکانی برگزاری امتحانات نهایی چند ده برابر امتحان سراسری هست و جلوگیری از بروز تقلبات و تخلفات درون سه مرحله پیش از امتحان، حین امتحان و بنابراين از امتحان، غیرممکن هست.

۲ ـ وزارت آموزش و پرورش به منابع مالی و نیروهای متخصص کافی برای برگزاری و تصحیح اوراق امتحانی درون سه سال پایانی دوره متوسطه به‌ویژه سال دوازدهم، دسترسی ندارد.

۳ ـ امتحانات نهایی از نوع حدنصابی و برای سنجش پیشرفت تحصیلی هست. نوع پرسش‌ها درون این امتحانات نمی‌تواند به گونه‌ای باشد که چند هزار نفرِ اول شرکت کننده درون کل جامعه دانش‌آموزی کشور را از هم تفکیک نماید، زیرا درون این صورت سطح دشواری سوالات به سمتی خواهد رفت که با مردودی‌های گسترده رو‌به‌رو خواهیم شد و ارتقای پایه تحصیلی درون دوره دبیرستان مختل می‌شود.

۴ ـ درون صورت اجرای چنین طرحی، سوالات امتحانات نهایی باهدف افزایش سرعت و دقتِ تصحیح اوراق، به‌سوی پرسش‌هایی غیرتحلیلی با جواب کوتاه متمایل می‌شود که برخلاف اهداف اصلی آموزش و سنجش درون دوره متوسطه هست.

۵ ـ رواج فرهنگ مخرب تقلّب میان دانش آموزان و حتی برخی مجریان امر و از میان رفتن قبح تقلب درون سنین پایین، از عوارض جدی این جایگزینی هست.

۶ ـ حذف کنکور یا افزایش اهمیت امتحانات نهایی درون نتایج کنکور، سبب گسترده‌تر شدن بازار سودجویان عرصه کنکور و ورود گسترده‌شان به پایه‌های پایین‌تر به بهانه امتحانات نهایی خواهد شد و این بازار مکاره نه تنها برچیده نمی‌شود که چند برابر می‌گردد.

راه‌حل و پیشنهاد

روشن هست که تا عوامل و موانع یادشده پابرجاست، با معضلات یک امتحان رقابتی سراسری روبه رو خواهیم بود و فقط امکان تغییر نام یا شکل اين وجود دارد، ولی ماهیت اين تغییری نخواهد داشت. با این وصف تدابیر زیر می‌تواند معضلات کنکور را تعدیل سازد:

۱ ـ سپردن سامان‌دهی عناصر فعال درون عرصه کنکور به نهادی مشخص

تمام افراد و مراکز فعال درون زمینه کنکور، اعم از آموزشگاه‌ها، معلمان، مشاوران، مولفان و ناشران، مجریان و مدرسان نرم افزار‌های آموزشی صداوسیما و فضاهای مجازی و … باید زیر نظارت و مجوز این نهاد ادامه فعالیت دهند فقدان این نیاز مغفول مانده هست، منجر به جولان دادن بی‌صلاحیت‌ها تحت عنوان متخصص درون عرصه کنکور هست که خود از عوامل اصلی ایجاد اضطراب کاذب و آسیب‌های مالی و اخلاقی برای داوطلبان کنکور وَ خانواده‌هایشان به شمار می‌آید.

۲ ـ برگزاری چند امتحان سراسری درون طول یک سال تحصیلی

این امر سبب افزایش امکان جبران‌پذیری کنکور و کاهش بار روانی نشستن سر جلسه کنکور خواهد شد.

۳ ـ افزایش تنوع سوالات و گروه‌های آزمایشی

درون حال حاضر برای گزینش دانشجو درون تمامی رشته‌های یک گروه آزمایشی (علوم تجربی یا علوم انسانی و …) تنها یک نوع سوال مطرح می‌شود که طبیعتاً باید درجه سختی بالایی را دارا باشد تا از عهده تفکیک برترین‌های هر درس درون سطح کشور برآید؛ ولی این درجه از سختی درون بسیاری از رشته‌ها لازم نیست و بی‌جهت سبب فشار تحصیلی بر بخش عمده‌ای از داوطلبان می‌شود. تنوع بخشی به زیرگروه‌ها و نوع سوالات، موجب کاستن از درجه سختی سوالات برخی درس‌ها درون رشته‌هایی که میزان تاثیرگذاری اين درس‌ها درون آنها کم هست خواهد بود. این شیوه گزینش دانشجو درون امریکا اجرا می‌شود.

۴ ـ وزن دادن به گزینه‌ها (درست، نسبتاً درست، غلط، بسیار غلط)

این روش درون جهت نزدیک کردن امتحان تستی کنکور به امتحان‌های تشریحی و کاستن از میزان اضطراب زایی اين و همچنین رعایت عدالت علمی بیشتر میان پاسخ‌گویان بسیار موثر هست.

منبع دریافت این مطلب :

جامعه خبری تحلیلی الف



مطالب پیشنهادی